Beleid bij hoogbegaafdheid

Duidelijk doel

Goed onderwijs voor hoogbegaafde leerlingen valt of staat met goed beleid. Vaak wordt er vooral noodzaak ervaren om iets te gaan doen (bijvoorbeeld verrijkingsmateriaal aanschaffen), liefst zo snel mogelijk, zonder dat daar een duidelijk doel achter zit. Nee, zorgen dat leerlingen ‘zich niet vervelen’ is geen doel op zich…

Natuurlijk is iets doen beter dan niets doen, maar het is ontzettend belangrijk dat er ook goed doordacht beleid achter jullie handelen zit, zodat het onderwijs voor hoogbegaafde kinderen ook op de langere termijn houdbaar is. Die doorlopende leerlijnen horen er namelijk ook voor deze leerlingen te zijn!

Antwoorden

Ik kan jullie helpen antwoord vinden op vragen als: Hoe signaleer je? Wat zijn de mogelijkheden in de klas zelf? Moet er een (bovenschoolse) plusklas komen? Welke mogelijkheden zijn er binnen het samenwerkingsverband? Hoe kun je compacten en verrijken? Wat is het doel van verrijking? Welke vaardigheden wil je aanleren? Wie is er verantwoordelijk voor de uitvoering? Hoe zorg je dat je je beleid niet afhankelijk maakt van 1 persoon? Hoe ga je om met de verwachtingen van ouders? Hoe bepaal je wat je wel en niet kunt waarmaken en hoe communiceer je dat?

Doortimmerd plan

Aan de hand van een duidelijk schema doorlopen we samen alle aspecten van goed beleid voor meer- en hoogbegaafde kinderen. Het resultaat is een doortimmerd plan waar jullie de komende jaren mee vooruit kunnen.

Interesse? Neem contact op voor een vrijblijvend orienterend gesprek, dan kijken we samen wat ik voor jullie school kan betekenen.