VP-kloof als ‘diagnose’?
Ik hoor nog wel eens iemand beweren dat een kind iets niet kan vanwege ‘zijn verbaal-performaal kloof’, alsof het een ernstige handicap betreft. Deze ‘kloof’ betekent alleen dat er bij een bepaalde IQ-test (WISC-III) een groot verschil zit tussen de subscores op het verbale (talige) deel van een test en de subscores van de onderdelen van de test die gericht zijn op uitvoering (performaal). Wees je ervan bewust dat deze kloof niet in je kind zit, maar in de test. Het is het resultaat van de manier van testen en scoren van onderdelen. Als je kind met een andere test getest was, had hij geen ‘kloof’ gehad. En inmiddels wordt er gewerkt met de WISC-V, waarbij de ‘kloof’ opeens verdwenen is. Dat geeft te denken, nietwaar? Het goede nieuws is: je kind is dus niet ‘stuk’.
Er zit meer in dan er uitkomt
Natuurlijk kan het wel zo zijn dat er bij jouw kind ‘meer in zit dan er uitkomt’. Nu vermoed ik dat je daar geen test voor nodig had, als dit het geval is wist je dat vast al. En wordt je kind ook niet opeens anders omdat er scores aan gekoppeld worden. Deels hoort dit bij de manier van denken van je kind (zie ook beelddenken), maar vaak speelt er (ook) een gebrek aan bepaalde vaardigheden (geleerd hebben hoe je een aan taak aanpakt bijvoorbeeld). En het mooie is, vaardigheden zijn te leren!
Dat kan best moeite kosten en niet alles zal even goed gaan, maar je kind is dus niet gedoemd te mislukken vanwege ‘de kloof’. Hij kan bepaalde dingen goed en andere minder goed, net als iedereen. Uiteindelijk gaat het erom dat hij leert stevig in het leven te staan met al zijn eigenschappen en kwaliteiten. Daar heb je zelf als ouder veel invloed op, en ik ondersteun je daarbij graag als dat nodig is.
Nader onderzoek
Wanneer je het idee hebt dat er echt meer speelt en wilt weten waarom ‘het er niet uitkomt’, kan ik bij je kind een Individueel Onderwijskundig Onderzoek afnemen (Beelddenkonderzoek). Je krijgt dan een onderzoeksverslag en handvatten waar je mee verder kunt. Hier kun je er meer over lezen.