PD Tool: Focus op wat jij gaat doen

Tandenpoetsen, op tijd klaar zijn voor school, klaarmaken om naar bed te gaan. Zomaar wat voorbeelden van dingen die vaak veel strijd opleveren. Het zou zo klaar kunnen zijn, maar je bent eindeloos bezig om je kind zover te krijgen, en uiteindelijk is iedereen chagrijnig… Het punt is hierbij dat je probeert je kind iets te laten doen, en dat lukt niet. Je hebt namelijk maar weinig invloed op wat een ander doet. Maar dat had je vast al wel gemerkt…

Waar je wel invloed op hebt is wat je zelf doet, dus daar kun je je energie veel beter op richten.

  • Besluit wat jij gaat doen
  • Vertel dit duidelijk van tevoren
  • Houd je vriendelijk en vastberaden aan je plan

Bijvoorbeeld:

“Ik wil je best helpen met je huiswerk, maar niet op het laatste nippertje. Tussen 16 en 18 heb ik tijd om je te helpen.”

“Ik ga om 20.15 naar beneden. Als je voor die tijd klaar bent kunnen we nog even voorlezen.”

Wees duidelijk en vriendelijk, ook als het misgegaan is:

“Het is nu 20.15, dus ik ga naar beneden. Er is jammer genoeg geen tijd meer over om voor te lezen. Morgen proberen we het opnieuw.”

Door van tevoren te bedenken wat je gaat doen, voorkom je dat je in het heetst van de strijd beslissingen moet nemen. Want zoals we al zagen (PD tool Begrijp je brein) werkt dat niet zo goed. Met deze aanpak ben je duidelijk, betrouwbaar en respectvol naar jezelf en je kind. Zo voorkom je discussies en blijf je uit een machtsstrijd.

Tip:

Breng je boodschap zonder verwijt, boosheid, of ‘zie je nou wel’ als het misgaat. Onthoud dat je kind het nog aan het leren is. En jij ook, dus soms gaat het anders dan gepland. Jammer dan.

Meer Positive Disicpline tools? Deze komt uit mijn boek ‘Hoogbegaafd Opvoeden‘. En in een oudercursus Positive Discipline leer je er natuurlijk nog veel meer!

over Mariette Dijkstra

Hallo, ik ben Mariette, moeder van 2 jongens en specialist begaafdheid / opvoedcoach bij Biqkels - wegwijs in hoogbegaafdheid. Ik begeleid ouders die met de handen in het haar zitten bij de opvoeding van hun (vermoedelijk) hoogbegaafde kind om hun kind beter te begrijpen en te begeleiden, zodat ze weer vertrouwen krijgen in hun eigen aanpak en de rust en gezelligheid terugkeert in huis.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *