PD Tool: Vragen of zeggen

Hoogbegaafde kinderen hebben een sterke behoefte aan autonomie, weet je nog? Denk anders even aan hoe jijzelf reageert als iemand je vertelt wat je moet doen. Goed, dan snap je wat ik bedoel. Niemand vindt dat leuk, maar hoogbegaafde mensen zijn werkelijk allergisch voor ‘moeten’, met alle intensiteit die dat dan weer met zich meebrengt. Ontzettend vermoeiend…

Wanneer je in plaats van meedelen (opdrachten geven, commanderen, etc.) vragen stelt, stimuleer je je kind om zelf na te denken en keuzes te maken, en is je kind veel minder geneigd in de verdediging te gaan.

Vergelijk maar eens:

“Hou onmiddellijk op met dat geruzie!” OF “Hoe kunnen jullie dit samen oplossen?”

“Trek je jas aan!” OF “Hoe zorg je dat je het niet koud krijgt buiten?”

“Maak dat maar gauw schoon!” OF “Wat moet je ook alweer doen als je geknoeid hebt?”

Merk je het verschil? Probeer ook even te voelen wat je in je lijf opmerkt als je deze dingen zegt tegen je kind. Waarschijnlijk zul je merken dat de ‘opdrachten’ zorgen voor een hogere, snellere ademhaling en spanning, terwijl je bij de vragen veel rustiger blijft. En dat heeft weer effect op hoe jullie op elkaar reageren (zie ook PD Tool Begrijp je brein).

Tip:

Goede ‘nieuwsgierigheidsvragen’ beginnen met ‘hoe’ of ‘wat’, en niet met ‘waarom’ of ‘wil je’. Met ‘waarom’ voelt iemand zich al snel aangevallen en op ‘wil je’ is het antwoord doorgaans ‘nee’…

Meer Positive Disicpline tools? Deze komt uit mijn boek ‘Hoogbegaafd Opvoeden‘. En in een oudercursus Positive Discipline leer je er natuurlijk nog veel meer!

over Mariette Dijkstra

Hallo, ik ben Mariette, moeder van 2 jongens en specialist begaafdheid / opvoedcoach bij Biqkels - wegwijs in hoogbegaafdheid. Ik begeleid ouders die met de handen in het haar zitten bij de opvoeding van hun (vermoedelijk) hoogbegaafde kind om hun kind beter te begrijpen en te begeleiden, zodat ze weer vertrouwen krijgen in hun eigen aanpak en de rust en gezelligheid terugkeert in huis.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *